Hertogin Vincentia heeft al feestend Wenen met zachte hand bestuurd en nu is de moraal ver te zoeken. Ze voelt zich gedwongen daar verandering in te brengen, maar wil niet zelf de verantwoordelijkheid dragen voor het aanhalen van de teugels. Ze stelt een plaatsvervangster in, Angela, die met strakke hand het bestuur overneemt. Die herstelt oude wetten in ere, sluit bordelen en arresteert overtreders van de zedenwetten en geniet met volle teugen van haar macht. Maar zelf neemt ze het niet zo nauw met de regels.
Letterlijk iedereen blijkt tegengestelde belangen te hebben, niemand komt ongeschonden uit de strijd. U ziet hoe Shakespeare al 400 jaar geleden Dominique Strauss Kahn en Berlusconi op de hak nam en en passant ook uitbuiting en discriminatie aan de kaak stelde.
De karakters in ‘Onderhuids: Measure for Measure’ zijn niet eenduidig, maar hebben
allemaal meer kanten en meer lagen. Het is verrassend dat de manier waarop Shakespeare 400 jaar geleden macht en lust wist neer te zetten nog steeds niets aan actualiteit heeft ingeboet. Het Theatercollectief maakt het stuk toegankelijk en hedendaags zonder het oorspronkelijke karakter verloren te laten gaan. Met prachtige teksten, minimaal decor en fantastische kostuums weet het Theatercollectief een hedendaagse Shakespeare neer te zetten, vol humor en venijn. Het publiek betreedt in meerdere opzichten een circus waar het humoristische spektakel zich ontvouwt.