top of page

De gelaarsde katten



Wat moet de arme molenaarszoon Jakkes met de kat Minet en haar kattendochters Snoezz&Poezz aan? Jakkes staat er ineens helemaal alleen voor. Zijn vader is dood, zijn broers hebben zijn moeder Nannie uit huis verjaagd en hij zelf moet ook vertrekken. Jakkes krijgt uit de erfenis van vader alleen maar de katten. Dat schiet niet op! Moeder Nannie geeft hem wat geld en goede raad: ‘doe je niet anders voor dan wie je bent, wees altijd jezelf…’.

Maar dan zal Jakkes ontdekken dat het om heel bijzondere katten gaat. ‘Vanaf nu wordt alles beter! Je zult van ons geen spijt krijgen…vertrouw ons’, zegt Minet. Jakkes schrikt zich een hoedje. De katten kunnen praten! Minet en haar dochters beramen een Masterplan. Ze laten de koning geloven dat Jakkes de rijke Markies van Carabas is. Maar Jakkes twijfelt , hij denkt aan de goede raad van moeder Nannie…wees altijd jezelf!

Maar Prinses Isabelle weet wel beter. Zij weet wel wie de Markies werkelijk is. Zij heeft Jakkes al eerder ontmoet en is stapelverliefd op hem en Jakkes op Isabelle. Isabelle’s vader, koning Constantijn wil dat ze met een rijke man trouwt. De schatkist is leeg namelijk en die moet nodig worden opgevuld. Koningin Constantine wil dat Isabelle uit liefde trouwt. Isabelle zit niet te wachten op zo’n rijke ‘flapper’, ze wil Jakkes. Wat een gedoe. Gaan Jakkes en Isabelle elkaar krijgen…?

Ondertussen jaagt Maud, de stiefmoeder van Hannibal de kinderworstjeseter samen met de Schotse rode kater Mack op de Prinses. Hannibal wil namelijk prinsessenworstjes voor zijn verjaardag. Ze vangen Isabelle, maar ook Minet’s dochters Snoezz&Poezz worden gevangen. Hannibal lust namelijk ook wel een paar sappige kattenbilletjes voor zijn verjaardag. Minet, Balthazar en Jakkes gaan op weg om ze redden, Minet verzint een slimme list en dan volgt er een spannende ontknoping…

En als in ieder sprookje leefden ze nog lang en gelukkig

Mrrrauwwwwww


De gelaarsde katten van het Theatercollectief Hoeksche Waard is een vrije bewerking van het aloude verhaal van ‘De gelaarsde Kat’ van Charles Perrault. Hij publiceerde in 1697 een sprookjesverhalen bundel, beter bekend als ‘De sprookjes van Moeder de Gans’. Deze bundel werd in die tijd wijd verspreid in heel Europa en is het begin van het ontstaan van het begrip sprookje. De sprookjes uit de bundel zijn door Perrault bewerkte oude volksverhalen. Hij plaatste het verhaal van Minet, de gelaarsde Kat, in het decor van het hof van Lodewijk de 14e. Laarzen, voorname hoeden en schitterende jassen waren de symbolen die het onderscheid tussen volk en hof scherp aangaven. Wilde je iets betekenen aan het hof dan moest je je ernaar kleden. Perrault prikt daar doorheen door de arme molenaarszoon de moraal mee te geven: doe je niet anders voor dan wie je bent…wees jezelf. Er is meer aan een mens te beleven dan uiterlijke schijn, hebzucht en nepvertoningen. Een thema dat in de huidige tijd zeker nog actueel is.



CAST en CREW

Mike Bloemen / Arco Bomgaars / Dominique van Dongen / Wiggert van Dorp / Paulien Jong / koen-Bredius / Chantal Jongman / Jantine Koudijzer / Aart den Ouden / Jannie den Ouden / Hans Stoutjesdijk / Elbert Velleman / Tamara / Tineke van Zalinge

regie Jan Roeland regie-assistentie Martijn Kramp productieleiding Wiggert van Dorp, Jannie den Ouden bewerking Tineke Van Zalinge muziek Jantine Koudijzer, Aart den Ouden, Martijn Kramp decorontwerp Jan Roeland, Martijn J. Kramp decorbouw

Iedereen kostuum Martijn J. Kramp kostuum assistentie Tineke van Zalinge kap en grimeontwerp Martijn J. Kramp techniek Dion Hulsman publiciteit Mike Bloemen, Tamara posterontwerp Koen van den Broek financiën Tamara catering en theater

Gelegenheidstheater 'De Swaensvoet' reserveringen Tamara, Lex van der Schans

Komentarai


bottom of page